Regler att hålla sig till i hotell världen över

Vare sig du är en van resenär eller om du nyligen upptäckt ett intresse för att resa jorden runt finns det ett par förhållningsregler som gäller vare sig du bor i ett hotell helt utan stjärnor, eller i ett av världens mest lyxiga resorter. Det handlar om att skapa en atmosfär som passar alla gäster, och som gör att semestern blir så bra som bara möjligt, även för de som bor i rummen bredvid ditt.

Check in

Det här kan vara ett av de vanligaste felen som många gör när de ska bo på hotell – de kollar inte upp vilka tider som gäller för incheckning, vilket leder till stressad personal och otåliga gäster. Ha koll på när det är okej för er att checka in på era rum, och om du inte hittar informationen, ta kontakt med hotellet på förhand för att undvika att behöva vänta i lobbyn, eller göra personalen irriterad genom att komma alldeles för sent. Ofta kan du lämna ditt bagage i ett säkert rum medans du går ut för att upptäcka staden i några timmar, innan ditt rum är färdigt.

Håll ljudnivån nere

Kanske en av de vanligaste tillsägelserna man kan få på ett hotell är att vara tyst, och detta gäller framför allt i korridorer. Det finns en anledning till att så många hotell har valt att ha heltäckningsmatta på sina golv i korridorerna, och det är inte för att städarna tycker om det extraarbete som tillkommer för att hålla dem rena. Försök att hålla dina samtal lite tystare i korridorerna, och klampa inte på klackar alltför högt, det är ofta lyhört in i rummen du går förbi. Detta gäller alltid, men särskilt om du har en tidig utcheckning, eller kommer hem till hotellet sent på kvällen.

Håll koll på dricksen

Vi vet att vi inledde med att säga att de här reglerna gäller för alla hotell, men den här kan vara ett undantag. Det är på många ställen vanligt att man ger dricks åt personalen som kommer in och städar ditt rum om du stannar i mer än en dag, men inte alltid. Kolla gärna upp vad som gäller i det land du ska åka till, för att undvika att verka otacksam eller ouppfostrad mot personalen. Vi kan inte nog understryka hur viktigt det är att ha städarna på din sida när det kommer till hotellboende, det är guld värt.